Matematika

Matematika se učí v 6. až 9. ročníku v rozsahu 4 vyučovacích hodin týdně.

Cílem předmětu je zejména poskytnout žákům vědomosti a dovednosti potřebné pro orientaci v praktickém životě a vytvářet předpoklady pro úspěšné uplatnění ve většině oborů profesní přípravy.
V matematice rozvíjíme intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně se snažíme přispět k vytváření rysů osobnosti, jako je vytrvalost, pečlivost, pracovitost, kritické myšlení.

Od školního roku 2015/2016 se v některých třídách vyučuje matematika metodou prof. Hejného.

V průběhu roku organizujeme pro zájemce ze 6. a 7. ročníků soutěž Pythagoriáda, pro žáky celého 2. stupně soutěže Matematická olympiáda, Klokan, Pangea

Co se učíme v jednotlivých ročnících

6. ročník

  • Počítání s přirozenými čísly.
  • Počítání s desetinnými čísly, převádění jednotek hmotnosti a délky.
  • Dělitelnost – znaky dělitelnosti, prvočísla a čísla složená, společný násobek a dělitel, postupy k vyhledání nejmenšího společného násobku a největšího společného dělitele.
  • Základní rovinné útvary – črtání, rýsování, měření.
  • Obvody a obsahy obdélníku a čtverce, jednotky obsahu.
  • Geometrická tělesa, síť kvádru a krychle, povrch kvádru a krychle.
  • Zlomky – krácení a rozšiřování, sčítání a odčítání, násobení a dělení.
  • Úhel a jeho velikost, rýsování úhlů, měření úhlů ve stupních a minutách, druhy úhlů podle velikosti, úhly vrcholové a vedlejší a jejich vlastnosti.
  • Osová souměrnost.
  • Trojúhelník – druhy trojúhelníků, výšky, těžnice a těžiště, kružnice vepsaná a opsaná trojúhelníku.
  • Krychle a kvádr – rýsování obrazu a sítě tělesa, povrch a objem, jednotky objemu.

7. ročník

  • Zlomky a počítání s nimi.
  • Celá čísla, jejich absolutní hodnota, porovnávání, sčítání, odčítání, násobení a dělení.
  • Racionální čísla, vztah zlomků a desetinných čísel, smíšená čísla, zobrazování čísel na číselné ose.
  • Poměr a jeho užití v praxi.
  • Přímá a nepřímá úměrnost, trojčlenka.
  • Procenta a jejich použití v praxi.
  • Shodnost trojúhelníků – věty sss, sus, usu.
  • Středová souměrnost.
  • Rovnoběžníky a lichoběžník.
  • Obsah rovnoběžníku, trojúhelníku a lichoběžníku.
  • Hranoly – síť, povrch, objem

8. ročník

  • Druhá mocnina a odmocnina, výpočty, hledání v tabulkách.
  • Pythagorova věta a její užití v praxi.
  • Mocniny s přirozeným mocnitelem.
  • Výrazy číselné a výrazy s proměnnou.
  • Mnohočleny – sčítání a odčítání, násobení, rozklad mnohočlenů na součin pomocí vytýkání i vzorců.
  • Lineární rovnice a slovní úlohy řešené pomocí nich. Vyjádření neznámé ze vzorce.
  • Slovní úlohy řešené pomocí rovnic.
  • Základy statistiky – statistické šetření, diagramy, aritmetický průměr. modus a medián.
  • Kružnice a kruh, jejich vlastnosti, tečny, sečny a tětivy. Číslo , obvod a obsah kruhu.
  • Thaletova věta a její užití.
  • Konstrukční úlohy, zápis postupu konstrukce.
  • Válec a jeho povrch a objem.

9. ročník

  • Lomené výrazy.
  • Rovnice s neznámou ve jmenovateli a úlohy, řešené s jejich pomocí.
  • Soustavy rovnic, slovní úlohy řešené pomocí soustavy rovnic.
  • Funkce – pojem funkce, lineární funkce, kvadratická funkce, nepřímá úměrnost. Tabulky a grafy funkcí.
  • Podobnost trojúhelníků a její užití k výpočtům.
  • Goniometrické funkce – sinus, kosinus, tangens, výpočty v pravoúhlém trojúhelníku. Užití goniometrických funkcí.
  • Jehlan, kužel, koule a jejich povrch a objem.
  • Základy finanční matematiky, procenta, jednoduché a složené úročení.