Matematika se učí v 6. až 9. ročníku v rozsahu 4 vyučovacích hodin týdně.
Cílem předmětu je zejména poskytnout žákům vědomosti a dovednosti potřebné pro orientaci v praktickém životě a vytvářet předpoklady pro úspěšné uplatnění ve většině oborů profesní přípravy.
V matematice rozvíjíme intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně se snažíme přispět k vytváření rysů osobnosti, jako je vytrvalost, pečlivost, pracovitost, kritické myšlení.
Od školního roku 2015/2016 se v některých třídách vyučuje matematika metodou prof. Hejného.
V průběhu roku organizujeme pro zájemce ze 6. a 7. ročníků soutěž Pythagoriáda, pro žáky celého 2. stupně soutěže Matematická olympiáda, Klokan, Pangea
Co se učíme v jednotlivých ročnících
6. ročník
- Počítání s přirozenými čísly.
- Počítání s desetinnými čísly, převádění jednotek hmotnosti a délky.
- Dělitelnost – znaky dělitelnosti, prvočísla a čísla složená, společný násobek a dělitel, postupy k vyhledání nejmenšího společného násobku a největšího společného dělitele.
- Základní rovinné útvary – črtání, rýsování, měření.
- Obvody a obsahy obdélníku a čtverce, jednotky obsahu.
- Geometrická tělesa, síť kvádru a krychle, povrch kvádru a krychle.
- Zlomky – krácení a rozšiřování, sčítání a odčítání, násobení a dělení.
- Úhel a jeho velikost, rýsování úhlů, měření úhlů ve stupních a minutách, druhy úhlů podle velikosti, úhly vrcholové a vedlejší a jejich vlastnosti.
- Osová souměrnost.
- Trojúhelník – druhy trojúhelníků, výšky, těžnice a těžiště, kružnice vepsaná a opsaná trojúhelníku.
- Krychle a kvádr – rýsování obrazu a sítě tělesa, povrch a objem, jednotky objemu.
7. ročník
- Zlomky a počítání s nimi.
- Celá čísla, jejich absolutní hodnota, porovnávání, sčítání, odčítání, násobení a dělení.
- Racionální čísla, vztah zlomků a desetinných čísel, smíšená čísla, zobrazování čísel na číselné ose.
- Poměr a jeho užití v praxi.
- Přímá a nepřímá úměrnost, trojčlenka.
- Procenta a jejich použití v praxi.
- Shodnost trojúhelníků – věty sss, sus, usu.
- Středová souměrnost.
- Rovnoběžníky a lichoběžník.
- Obsah rovnoběžníku, trojúhelníku a lichoběžníku.
- Hranoly – síť, povrch, objem
8. ročník
- Druhá mocnina a odmocnina, výpočty, hledání v tabulkách.
- Pythagorova věta a její užití v praxi.
- Mocniny s přirozeným mocnitelem.
- Výrazy číselné a výrazy s proměnnou.
- Mnohočleny – sčítání a odčítání, násobení, rozklad mnohočlenů na součin pomocí vytýkání i vzorců.
- Lineární rovnice a slovní úlohy řešené pomocí nich. Vyjádření neznámé ze vzorce.
- Slovní úlohy řešené pomocí rovnic.
- Základy statistiky – statistické šetření, diagramy, aritmetický průměr. modus a medián.
- Kružnice a kruh, jejich vlastnosti, tečny, sečny a tětivy. Číslo pí, obvod a obsah kruhu.
- Thaletova věta a její užití.
- Konstrukční úlohy, zápis postupu konstrukce.
- Válec a jeho povrch a objem.
9. ročník
- Lomené výrazy.
- Rovnice s neznámou ve jmenovateli a úlohy, řešené s jejich pomocí.
- Soustavy rovnic, slovní úlohy řešené pomocí soustavy rovnic.
- Funkce – pojem funkce, lineární funkce, kvadratická funkce, nepřímá úměrnost. Tabulky a grafy funkcí.
- Podobnost trojúhelníků a její užití k výpočtům.
- Goniometrické funkce – sinus, kosinus, tangens, výpočty v pravoúhlém trojúhelníku. Užití goniometrických funkcí.
- Jehlan, kužel, koule a jejich povrch a objem.
- Základy finanční matematiky, procenta, jednoduché a složené úročení.