Český jazyk
Jazyková výchova
Žáci:
- porovnávají významy slov
- rozlišují ve slově kořen, předponu, příponu a koncovku
- určují slovní druhy plnovýznamových slov
- píší správně i, í, y, ý ve slovech po obojetných souhláskách
- skloňují podstatná jména, časují slovesa, u přídavných jmen určují druh a skloňují přídavná jména tvrdá a měkká
- odlišují větu jednoduchou a souvětí
- vyhledávají základní skladební dvojice a určovací skladební dvojice
- rozpoznávají v textu řeč přímou a nepřímou
Literární výchova
Žáci:
- čtou s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
- rozlišují podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk
- volně reprodukují text podle svých schopností
- tvoří vlastní literární text na dané téma
- vyjadřují své dojmy z četby a zaznamenávají je
- znají příklady českých spisovatelů a básníků
Komunikační a slohová výchova
Žáci:
- uplatňují svůj osobitý rukopis při dodržení úhlednosti, čitelnosti a plynulosti písemného projevu
- vyjadřují se v jednoduchých formách společenského a úředního styku
- posuzují úplnost či neúplnost sdělení
- vedou správně dialog, telefonický rozhovor, zanechávají vzkaz na záznamníku
- píší správně jednoduché komunikační žánry
- sestaví osnovu vyprávění, na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením posloupnosti
Matematika
Žáci operují s matematickými pojmy, rozvíjejí svou paměť prostřednictvím numerických výpočtů a osvojováním si nezbytných matematických vzorců a algoritmů.
Aritmetika
Žáci:
- využívají při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
- používají distributivnost při pamětných početních operacích
- provádějí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
- písemně sčítají, odčítají, násobí a dělí jednociferným a dvojciferným dělitelem
- zaokrouhlují přirozená čísla na desítky, stovky, tisíce, desetitisíce, statisíce a miliony, používají je a zobrazují je na číselné ose, porovnávají je a zaokrouhlují na daný řád
- provádějí písemné početní operace s desetinnými čísly, používají desetinná čísla ve slovních úlohách
Geometrie
Žáci:
- rýsují a znázorňují základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici)
- třídí trojúhelníky podle délky stran
- rýsují pravoúhlý trojúhelník
- rozpoznávají a znázorňují ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary
- určí osu souměrnosti daného útvaru
- pojmenují tělesa v rovině
- vytvoří síť kvádru a krychle
- vypočítají povrch kvádru a krychle pomocí sítě i dosazení do vzorce
- zvládají jednoduché převody jednotek obsahu
Přírodověda
Cílem předmětu je vytvořit u žáků pozitivní vztah k vnímání živé i neživé přírody, naučit je, pozorovat změny a závislosti v přírodě, rozvinout jejich zájem o člověka a jeho životní prostředí.
Žáci:
- třídí organismy do skupin podle základních znaků, rozlišují rostliny semenné a výtrusné, byliny a dřeviny, u jednotlivých skupin uvedou některé zástupce
- rozlišují bezobratlé, ryby, obojživelníky, plazy, ptáky a savce a uvedou zástupce jednotlivých skupin
- chápou význam Slunce pro život na Zemi, důsledky pohybů Země kolem vlastní osy
- s pomocí globusu ukáží žák pohyby planety Země kolem Slunce
- seznamují se s teplotními pásy, s různými oblastmi Evropy a světa a s organismy v těchto oblastech
- uvádí příklady pozitivního a negativního vlivu člověka na životní prostředí
- umí popsat základní stavbu a funkce lidského těla a základních orgánů
- chápou dopad výroby na přírodu a nutnost její ochrany
- uvádějí příklady pozitivního a negativního vlivu člověka na životní prostředí
Vlastivěda
Cílem předmětu je seznámit žáky s významnými osobnostmi regionálních a národních dějin a vytvořit povědomí o základních geografických údajích o naší vlasti, zvláště pak o místním regionu.
Žáci:
- charakterizují společenský, politický a kulturní život v českých zemích v 19. a 20. století
- znají příčiny vzniku Československé republiky
- chápou demokratické principy budování státu
- orientují se v životě českých zemích v době nacismu
- chápou význam obnovení Československé republiky
- charakterizují způsob života v poválečném období, v období totality a po obnovení demokracie.
- orientují se na mapě Evropy, popíší polohu České republiky a ostatních evropských států
- znají jejich přírodní, hospodářskou a společenskou vyspělost
- vyjmenují a vyhledají na mapě světa jednotlivé světadíly a oceány
Anglický jazyk
V pátém ročníku si žáci zopakují své dosavadní znalosti a začínají systematicky budovat gramatické základy jazyka.
I. pololetí
Žák:
- napočítá do sta
- vyčasuje správně sloveso být a mít
- vytvoří s jejich pomocí otázku i zápor
- zopakuje si abecedu, barvy, předložky (in, on, under, atd.), přivlastňovací zájmena (můj, tvůj, jeho, její,..)
- vytvoří množné číslo u podstatných jmen a používá zájmena this/these
II. pololetí
Žák:
- vědomě používá přítomný čas prostý a průběhový pro tvorbu vět oznamovacích, záporných i tázacích
- používá modální slovesa can, must, vazbu There is/are a How much…?
- podá základní osobní informace, napíše jednoduchý dopis kamarádovi, popíše osobu, byt/dům, atp.
Výstupem z 5. ročníku je znalost jazyka na úrovni A1.