Chemie

Motto:

Už se nechci trápit statistikami, ve kterých předmět chemie končil vždy na posledním místě oblíbenosti… (M. Bárta, Jak (ne)vyhodit školu do povětří.)

Kdy učíme chemii? V 8. a v 9. ročníku.

Kde? V odborné učebně vybavené interaktivní tabulí.

Proč? Abychom lépe porozuměli sami sobě a světu kolem nás…

 

Co se učíme v chemii?

8. ročník

Látky a směsi kolem nás. Částicové složení látek. Chemické prvky. Chemické sloučeniny. Kyseliny. Zásady. Soli kyselin. Laboratorní práce.

9. ročník

Opakování učiva z 8. ročníku. Redoxní reakce. Zdroje energie. Paliva. Organické látky. Uhlovodíky. Deriváty uhlovodíků. Makromolekuly. Chemie v životě člověka. Laboratorní práce.

 

…a jak (to vidí naši žáci)?

Co vás napadne, když se řekne chemie?

  • Předmět ve škole, výbuchy, bílý pláště, sranda… (Barbora, 9. ročník)
  • Věda, která je mi velmi vzdálená – pro mě skoro nepochopitelná. (Denisa, 9. ročník)
  • Napadnou mě pokusy, interaktivní tabule a prvky. (Veronika, 8. ročník)
  • Chemie je věda, kterou můžeme donekonečna poznávat. (Jirka, 8. ročník)
  • Všechno kolem nás, vše je složené z molekul a atomů různých prvků. (Karolína, 8. ročník)
  • Hodně příkladů a vysvětlování. (Eliška, 8. ročník)
  • Baňka, skleněná tyčinka, kahan a spoustu chemického náčiní. (Kačka, 9. ročník)
  • Odlišné vyučování od ostatních předmětů, např. laboratorní práce, práce s toxickými látkami. (Nicola, 9. ročník)
  • Napadnou mě chemické pokusy a látka, kterou se zrovna učíme. Také mě napadne, že chemie je předmět, na který se opravdu musím učit, jelikož mně sama do hlavy nenaleze. (Julie, 9. ročník)

Co se v chemii učíte?

  • Vlastně se učíme hodně věcí, který se nám budou v životě hodit, zrovna teď o atomech a podobně … (Zuzka, 8. ročník)
  • Přijde mi, že se zatím učíme dost lehký věci, ale z vyprávění to vypadá, že postupem času to bude o dost těžší. (Ondra, 8. ročník)
  • Prvky, redoxní reakce, zapisovat laborky. (Jirka, 9. ročník)
  • Oxidaci a redukci, výrobu železa a oceli, reaktivitu kovů a korozi, elektrolýzu a momentálně probíráme paliva. (Kačka, 9. ročník)
  • Jak správně zacházet s nebezpečnými chemickými látkami, ale i jak se třeba zjistí oxidační číslo atomu. (Nicola, 9. ročník)
  • Učíme se Periodickou soustavu prvků, převádíme vzorce, používáme oxidaci a redukci, učíme se o výrobách různých kovů a o energiích… (Julie, 9. ročník)

Co vás na chemii baví?

  • Na chemii je zábavná věc ta, že o chemii nikdy nebudeme vědět vše. (Jirka, 8. ročník)
  • Styl výuky, obsah hodin, dobrá atmosféra. (Tereza, 9. ročník)
  • Laboratorní práce ve skupinách, užije se u toho hodně legrace. (Klára, 8. ročník)
  • Práce s dotykovou tabulí, je dobré, že si výpisky nemusíme dělat sami a o testech vždy víme. (Petra, 8. ročník)
  • Pokusy, názorné ukázky – např. reakce sodíku s vodou. (Déňa, 9. ročník)
  • Na hodině chemie mě rozhodně baví práce s interaktivní tabulí, laboratorní práce, ale i samotné vyučování, neboť je velmi vzrušující vědět, že pan Galvani dělal pokusy s žabími stehýnky a mnoho dalších zvláštních věcí, o kterých jsem si ani nemyslela, že existují. (Nicola, 9. ročník)
  • Baví mě, že ve třídě máme dotykovou tabuli a často si to můžeme vyzkoušet. (Petra, 8. ročník)
  • Baví mě chemické pokusy a laboratorní práce. Spíše chemie v praxi než teorie ze sešitu. (Julie, 9. ročník)

Pomáhá ti chemie k pochopení některých dějů, se kterými se setkáváš v běžném životě?

  • Hodně se mi hodí značky prvků i v jiných předmětech nebo při čtení článků. (Denisa, 9. ročník)
  • Ano, třeba hmotnostní zlomek nebo hoření … (Karel, 8. ročník)
  • Chemie je vlastně všude kolem nás. (Zuzana, 8. ročník)
  • Využívám jen běžnou chemii, např. v kuchyni atd. Dále možná když čtu nějakou chemickou značku, tak teď už vím – co znamená. (Julie, 9. ročník)
  • Např. co znamená pH v mýdle… (Kristýna, 9. ročník)
  • Například jsem se dozvěděla jak vzniká smog. (Kristýna, 8. ročník)
  • Hasicí přístroje, hoření látek… je toho hodně. (Michaela, 8. ročník)
  • Ano, například když peču … (Martina, 8. ročník)
  • Každý den, jenom když začneme vařit nebo si děláme šťávu s vodou. (Bára, 8. ročník)
  • V hodinách se mi vysvětlí věci, které jsou jinak běžné – např. tání, tuhnutí. (Kristina, 8. ročník)
  • Upozornila mě, na jaké látky si mám dát pozor. (Niki, 9. ročník)

O tom, že může být chemie i zábavná, se v tomto školním roce už poněkolikáté přesvědčili žáci naší školy. V rámci výuky chemie se zúčastnili projektového vyučování na MSŠCH – tentokráte pod názvem Hnízda odbornosti a techniky.
Prověřili si své znalosti a dovednosti při přípravě směsí, navažování, výpočtu hmotnostního zlomku, filtraci, vyzkoušeli vlastnosti půdy a aktivního uhlí…