5. ročník

Český jazyk

Jazyková výchova

Žáci:

  • porovnávají významy slov
  • rozlišují ve slově kořen, předponu, příponu a koncovku
  • určují slovní druhy plnovýznamových slov
  • píší správně i, í, y, ý ve slovech po obojetných souhláskách
  • skloňují podstatná jména, časují slovesa, u přídavných jmen určují druh a skloňují přídavná jména tvrdá a měkká
  • odlišují větu jednoduchou a souvětí
  • vyhledávají základní skladební dvojice a určovací skladební dvojice
  • rozpoznávají v textu řeč přímou a nepřímou

Literární výchova

Žáci:

  • čtou s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • rozlišují podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk
  • volně reprodukují text podle svých schopností
  • tvoří vlastní literární text na dané téma
  • vyjadřují své dojmy z četby a zaznamenávají je
  • znají příklady českých spisovatelů a básníků

Komunikační a slohová výchova

Žáci:

  • uplatňují svůj osobitý rukopis při dodržení úhlednosti, čitelnosti a plynulosti písemného projevu
  • vyjadřují se v jednoduchých formách společenského a úředního styku
  • posuzují úplnost či neúplnost sdělení
  • vedou správně dialog, telefonický rozhovor, zanechávají vzkaz na záznamníku
  • píší správně jednoduché komunikační žánry
  • sestaví osnovu vyprávění, na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením posloupnosti
Matematika

Žáci operují s matematickými pojmy, rozvíjejí svou paměť prostřednictvím numerických výpočtů a osvojováním si nezbytných matematických vzorců a algoritmů.

Aritmetika

Žáci:

  • využívají při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • používají distributivnost při pamětných početních operacích
  • provádějí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
  • písemně sčítají, odčítají, násobí a dělí jednociferným a dvojciferným dělitelem
  • zaokrouhlují přirozená čísla na desítky, stovky, tisíce, desetitisíce, statisíce a miliony, používají je a zobrazují je na číselné ose, porovnávají je a zaokrouhlují na daný řád
  • provádějí písemné početní operace s desetinnými čísly, používají desetinná čísla ve slovních úlohách

Geometrie

Žáci:

  • rýsují a znázorňují základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici)
  • třídí trojúhelníky podle délky stran
  • rýsují pravoúhlý trojúhelník
  • rozpoznávají a znázorňují ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary
  • určí osu souměrnosti daného útvaru
  • pojmenují tělesa v rovině
  • vytvoří síť kvádru a krychle
  • vypočítají povrch kvádru a krychle pomocí sítě i dosazení do vzorce
  • zvládají jednoduché převody jednotek obsahu
Přírodověda

Cílem předmětu je vytvořit u žáků pozitivní vztah k vnímání živé i neživé přírody, naučit je, pozorovat změny a závislosti v přírodě, rozvinout jejich zájem o člověka a jeho životní prostředí.

Žáci:

  • třídí organismy do skupin podle základních znaků, rozlišují rostliny semenné a výtrusné, byliny a dřeviny, u jednotlivých skupin uvedou některé zástupce
  • rozlišují bezobratlé, ryby, obojživelníky, plazy, ptáky a savce a uvedou zástupce jednotlivých skupin
  • chápou význam Slunce pro život na Zemi, důsledky pohybů Země kolem vlastní osy
  • s pomocí globusu ukáží žák pohyby planety Země kolem Slunce
  • seznamují se s teplotními pásy, s různými oblastmi Evropy a světa a s organismy v těchto oblastech
  • uvádí příklady pozitivního a negativního vlivu člověka na životní prostředí
  • umí popsat základní stavbu a funkce lidského těla a základních orgánů
  • chápou dopad výroby na přírodu a nutnost její ochrany
  • uvádějí příklady pozitivního a negativního vlivu člověka na životní prostředí
Vlastivěda

Cílem předmětu je seznámit žáky s významnými osobnostmi regionálních a národních dějin a vytvořit povědomí o základních geografických údajích o naší vlasti, zvláště pak o místním regionu.

Žáci:

  • charakterizují společenský, politický a kulturní život v českých zemích v 19. a 20. století
  • znají příčiny vzniku Československé republiky
  • chápou demokratické principy budování státu
  • orientují se v životě českých zemích v době nacismu
  • chápou význam obnovení Československé republiky
  • charakterizují způsob života v poválečném období, v období totality a po obnovení demokracie.
  • orientují se na mapě Evropy, popíší polohu České republiky a ostatních evropských států
  • znají jejich přírodní, hospodářskou a společenskou vyspělost
  • vyjmenují a vyhledají na mapě světa jednotlivé světadíly a oceány
Anglický jazyk

V pátém ročníku si žáci zopakují své dosavadní znalosti a začínají systematicky budovat gramatické základy jazyka.

I. pololetí

Žák:

  • napočítá do sta
  • vyčasuje správně sloveso být a mít
  • vytvoří s jejich pomocí otázku i zápor
  • zopakuje si abecedu, barvy, předložky (in, on, under, atd.), přivlastňovací zájmena (můj, tvůj, jeho, její,..)
  • vytvoří množné číslo u podstatných jmen a používá zájmena this/these

II. pololetí

Žák:

  • vědomě používá přítomný čas prostý a průběhový pro tvorbu vět oznamovacích, záporných i tázacích
  • používá modální slovesa can, must, vazbu There is/are a How much…?
  • podá základní osobní informace, napíše jednoduchý dopis kamarádovi, popíše osobu, byt/dům, atp.

Výstupem z 5. ročníku je znalost jazyka na úrovni A1.