4. ročník

Český jazyk

  • rozlišení významu slov, spisovných a nespisovných tvarů
  • stavba slova (kořen, příponová a předponová část)
  • určování slovních druhů – prohloubení a upevnění učiva
  • pravopis vyjmenovaných slov – prohloubení a upevnění učiva
  • mluvnické kategorie podstatných jmen – pád, číslo, rod, vzor – koncovky podstatných jmen
  • mluvnické kategorie sloves – osoba, číslo, čas
  • skladba věty – podmět, přísudek, větné dvojice, shoda přísudku s podmětem
  • plynulé čtení s porozuměním, práce s textem, základní literární pojmy

Matematika

Aritmetika

  • číselné řády a zobrazování čísel do 1 000 000
  • matematické výpočty s čísly do 1 000 000
  • pamětné násobení a dělení v oboru mimo násobilky
  • násobení a dělení čísly 10, 100, 1000 …
  • písemné sčítání a odčítání velkých čísel
  • písemné dělení jednociferným dělitelem
  • písemné násobení dvojciferným, trojciferným činitelem
  • jednotky délky, obsahu, hmotnosti, času – převody jednotek
  • zlomky – vyjádření části z celku

Geometrie

  • operace s úsečkami (osa, střed úsečky)
  • vzájemné polohy přímek (rovnoběžky, různoběžky, kolmice)
  • konstrukce čtverce, obdélníku, trojúhelníku
  • obvod, obsah obrazce (vzorce pro výpočet)

Vlastivěda

zeměpisná část

  • Česká republika – geografie, přírodní podmínky, správní uspořádání, oblasti ČR, významná města, státní symboly, regionální zvláštnosti

historická část

  • nejstarší dějiny naší vlasti – od osídlení naší vlasti po období Marie Terezie a Josefa II

Přírodověda

živá příroda

  • znaky a třídění živých organismů, kulturní rostliny, přírodní společenstva v zimě a na jaře (společenstvo lesa, potoků a rybníků), vzájemná závislost organismů, vliv člověka na přírodní prostředí

neživá příroda

  • vlastnosti látek, měření vlastností látek, voda, vzduch, magnetismus, změny neživé přírody

Anglický jazyk

Žák:

  • prohlubuje svou znalost tvorby oznamovací, záporné i tázací věty se slovesem být, mít, moci
  • rozšiřuje svou znalost předložek (vedle, u, s, do, uvnitř, vně)
  • napočítá do sta, zeptá se na čas a odpoví
  • pasivně rozlišuje přítomný čas prostý (opakovaný děj) a průběhový (co se děje právě teď)
  • používá číslovky řadové (datum)
  • rozumí pojmům vždy, obvykle, někdy, nikdy
  • poprvé a jen okrajově se setkává s vyjádřením minulého času pomocí slovesa být a mít (was/were, had)
  • v rámci konverzačních témat obohacuje slovní zásobu (popis člověka, bydliště, jídlo, oblečení, části těla, svátky, nakupování, dopis, sport, roční období, počasí, dny v týdnu a měsíce)